
Alzheimer Nederland
Het steentje dat clsr bijdraagt aan de maatschappij
Het startte met een ontmoeting op de Beursvloer in ‘s-Hertogenbosch: een plek waar bedrijven uit deregio die maatschappelijk betrokken (willen) zijn elkaar helpen vanuit huneigen expertise op vrijwillge basis. Bij clsr geloven we namelijk dat wemenselijke connecties kunnen versterken door zelf óók iets terug te doen voorde maatschappij.
Zo schudden we de hand met Alzheimer Nederland. Een stichting die zich inzet voor mensen met dementie en hun naasten. Daarom hebben ze onder andere een lokale ontmoetingsplek gecreëerd, het Alzheimer Café. Daar maakt de stichting dementie bespreekbaar in de vormvan bijeenkomsten voor mensen met dementie. Alleen bezoekt slechts 2% van de doelgroep het café. Hoe komt dat? En hoe kunnen we de bezoekersaantallen verhogen, zodat wat de stichting doet meer impact gaat hebben?


Wat vertel je richting een Alzheimer patiënt
Voor ons een mooie uitdaging, want wat vertel je tegen iemand met dementie, waarvan Alzheimer de meestvoorkomende vorm is? En hoe communiceer je met een naaste? Een kwantitatief onderzoek was er al en gaf inzicht in de ervaring van bezoekers van het café wat ze van de informatievoorziening tijdens de bijeenkomst vinden. Om de beste boodschap te kunnen formuleren organiseerden we een clsr sessie waar we met de doelgroep, maar ook met andere stake-holders zoals zorgorganisaties, opzoek gingen naar de essentie van de emotionele ervaringen van het café.