< Bekijk meer stories
“De kleurrijke wereld van leerlingen.”

OMO scholengroep

Educatie
Branding
Strategie

Twee scholen, één scholengroep. Bij OMO Scholengroep Boxtel gingen we aantafel met een duidelijk vraagstuk: “Help ons om onze communicatie voor zowel het Baanderheren college als het Jacobroelandslyceum richting onze doelgroepente vernieuwen, zodat we al onze doelgroepen in de toekomst kunnen binden aan onze organisatie.” De extra uitdaging? Onderzoeken of we als scholen zelfstandig moeten gaan communiceren, of een (beperkt) gedeelde communicatiestrategie kunnen hanteren.  

Twee identiteiten, één verhaal

Met OSB stelden we heldere doelen vast en de eerste stap naar hun vernieuwde branding was een clsr sessie2.0: totaal sloten ruim 20 medewerkers van beide scholen aan. Met die sessie wilden we ontdekken wie beide scholen als afzonderlijke individuele scholenzijn, maar ook hoe ze samenwerken. Zowel op organisatorisch niveau als in communicatie.

Na een intensieve ochtend hadden we veel nieuwe inzichten. Ondanks de verschillende karakters van beide scholen, deelden ze dezelfde waarden en visie omtrent onderwijs, leerlingen en stakeholders. Collectieve waarden als ‘plezier, jezelf kunnen zijn en goedonderwijs’ bracht de twee scholen samen.

Samen geven we vorm en kleur aan de toekomst

Nadat we deze inzichten hadden getoetst bij de directie van beide scholen, gingen we aan de slag meteen onderscheidend merkverhaal en -concept. We vonden de kracht in de kleurrijkheid van de scholen: wat je ook later wilt gaan doen als leerling, hetJRL en BHC dagen je uit om alle toekomstscenario’s beet te pakken. Of je nu houdt van zorgen, bedenken, onderzoeken, helpen of maken: bij de scholen mag jouw visie er zijn en tot leven komen.

Van website en schoolgids tot interieur en briefpapier

Alle items binnen de huisstijl werden ondergedompeld in de nieuwe huisstijl. Zo gingen we aan deslag met een complete vernieuwing van de websites van beide scholen, de schoolgidsen en communicatiemiddelen zoals presentaties en briefpapier. Ook dachten we mee in communicatie binnen het interieur van de scholen en gaven we een training aan een aantal medewerkers hoe ze het beste om kunnen gaan met social media.

De complete restyling legden we vast in een compact brandbook met diverse voorbeelden, zodat alle betrokkenen die met (marketing)communicatie aan de slag gaan, duidelijke richtlijnen hebben.  

Effectieve campagnes

Een merkconcept stopt niet bij het vernieuwen van de huisstijl, ook in je campagnes moet je je verhaal vertellen en kan je marketingcommunicatie effectief toepassen. Zo lag bij OSB de prioriteit op het werven van leerlingen, maar gingen we ook aan de slag met het werkgeversmerk om succesvol nieuwe docenten en ander ondersteunend personeel te werven.

Bekijk de geheel vernieuwde website

“We wisten steeds de juiste snaar te raken.”

Wat een gaaf traject was dit voor mij als communicatiestrateeg. Naast het vertrouwen dat we al snel kregen van de directie van OMO Scholengroep Boxtel, werd onze samenwerking alleen maar sterker doordat we steeds de juiste snaar wisten te raken. Zo maakten we een leuk, maar treffend metafoor met Bert en Ernie van Sesamstraat om onze inzichten duidelijk te maken. Dit is direct het perfecte voorbeeld van wat goed werkt in onze samenwerking: complexe communicatie binnen onderwijs, simpeler maken. Waarmee we alle generaties uit de omgeving van Boxtel kunnen inspireren en enthousiastmeren.

- Joni.

Bekijk meer stories